Další stupínek v individualizaci vidění ZEISS DIGITAL

Není to tak dávno co nám do života vstoupily chytré telefony a tablety.Není to tak dávno co nám do života vstoupily chytré telefony a tablety.

DIGITÁLNÍ SVĚT

Už v roce 1992 byl představen první chytrý telefon IBM Simon a položil tak základy nové kategorie přístrojů. Tento přístroj, který zdaleka nevypadal jako dnešní smartphony vyvolal obrovský zájem veřejnosti a řada firem jako Nokia a později Blackberry či HTC se snažily v tomto segmentu přicházet s neustálými vylepšeními.

Zlom nastal v roce 2007, kdy Apple představil iPhone. Apple přišel s novinkou, která na dlouhou dobu nastavila vnímání lidí o tom co je chytrý telefon a určil jak jej používat.

Dnes je trh s chytrými telefony obrovský a mezi hlavní hráče nepatří zdaleka už jen Apple. Do první ligy výrobců těchto přístrojů patří značky jako Samsung, Sony, HTC nebo nově také Microsoft.

zeiss-digital-lenses-how-980x308

Co jsem tím zdlouhavým úvodem, který zdánlivě nesouvisí s brýlemi a optikou chtěl říci? Chtěl jsem naznačit, jako moc nám do života nové technologie zasahují. Používáme je každý den. Dnes to již nejsou pouze telefony, ale spoustu času trávíme s tabletem a často také používáme klasický počítač. Co to znamená pro naše oči? Velmi jednoduchou věc. Musí se mnohem víc namáhat a snažit se, abychom viděli stále ostře na všechny vzdálenosti.

Navíc při používání těchto přístrojů neustále těkáme očima na telefon a někam jinam a to všechno děláme relativně rychle. To představuje pro naše oči docela velkou nervosvalovou zátěž a to i v případě, že je oko správně korigováno na dálku nebo je bez optické vady.

Lidské oko, pokud je na dálku korigováno nebo nemá optickou vadu, bez výraznějších problému zvládá vidění na blízké a střední vzdálenosti. Je potřeba řící, že tomu tak je do určitého věku. S věkem bohužel přichází řada problémů, kdy naše tělo už není ve zcela stoprocentní kondici a to se týká také vidění. Kolem 45 let dochází k fyziologickým procesům, které mají za následek zhoršení schopnosti oka vidět na blízké a střední vzdálenosti. Tou dobou je potřeba vidění pomoci takzvaným přídavkem do blízka. Přídavek do blízka většinou začíná v tomto věku někde kolem 1D a postupem času se zvyšuje. Tyto případy je ideální řešit progresivní (multifokální) čočkou, která zajistí komfortní vidění na všechny vzdálenosti. Carl Zeiss má ve svém portfoliu řadu progresivních čoček, které jsou více či méně individuálně navržené na míru, aby bylo zajištěno plnohodnotné a uvolněné vidění.

ANI JEDNOOHNISKOVÁ ANI PROGRESIVNÍ

Je zjištěno, že dnes velké procento mladých lidí vě věku 30 až 40 let trpí nějakými problémy, které často souvisí s nadměrným zatížením zrakového aparátu. Většinou jsou to takzvaně „unavené oči“, což je stav, kdy nás oči bolí, často si je mneme a nejsme schopni se koncentrovat na svou práci. Takové symptomy si ještě dokážeme spojit s viděním, ale vyskytují se i jiné problémy, které zprvu s oční zátěží nemusí souviset. Jedná se především o ztuhlý krk nebo neidentifikovatelné bolesti hlavy. To je často způsobeno právě nadměrným užíváním digitálních přístrojů.

zeiss Digital Lens

zeiss Digital Lens

Proto se odborníci u firmy Zeiss začali zaměřovat při vývoji progresivních brýlových čoček také na tuto věkovou kategorii. Mladé lidy vě věku zhruba od třiceti do čtyřiceti, respektive pětačtyřiceti let. Vyvinuli brýlovou čočku Zeiss Digital, která přesně vyplnila volný prostor v portfoliu brýlových čoček mezi jednoohniskovými a progresivními brýlovými čočkami.

Vědeli jsme, že musíme navrhnout zcela novou brýlovou čočku. Bylo jasné, že se bude jednat také o zcela novou kategorii čoček, protože jde o produkt, který se svými vlastnostmi liší od jednoohniskových i progresivních čoček – Timo Kratzer (Zeiss Vision Care)

Timo Kratzer dále pokračuje,“ Hlavní naší ideou, která vedla ke vzniku brýlové čočky Digital, bylo podpořit vidění  na blízkou vzdálenost asi 30 cm. To je vzdálenost ve které se většinou mobilní přístroje vyskytují. Je to o něco blíže než běžně čteme noviny či knihy, proto je i mechanismus v oku, který zajišťuje vidění na blízké vzdálenosti, mnohem více zatížen. Zároveň jsme chtěli, aby byl k dispozici dostatečně široký prostor pro vidění do dálky a aby se dalo velmi rychle mezi těmito zónami pohybovat. Použili jsme adici 0,5D až 1,25D, která se nachází ve spodní části čočky. Zásadní rozdíl v technologii mezi čočkou Digital a progresivní čočkou je ten, že u nové čočky Digital není tak komplexní spojení mezi dálkou a blízkem pomocí progresivního kanálu a není proto progresí tolik zasaženo do prostoru ve středu čočky. Brýlová čočka Digital může být bez problému používána jako běžná jednoohnisková čočka, přičemž lze velmi rychle přejít na její spodní část, kde je pomoc pro blízké vzdálenosti. Jinak řečeno spojení mezi prostorem pro vidění do dálky a relativně malým prostorem pro blízké vzdálenosti není tak provázané jako u bežné progresivní čočky.“

ZEISS-Digital

PŘÍJEMNÉ VIDĚNÍ=INDIVIDUALIZACE

Nové brýlové čočky Digital jsou logickým stupínkem ve vývoji individuálních progresivních brýlových čoček. Firmy, jako Carl Zeiss, které se výrobou optiky do našich brýlí zabývají, pečlivě sledují společenské požadavky a monitorují naše návyky ve vidění během různých činností. Všechny doposud získané informace jasně naznačují, že pro plnohodnotný život v naší společnosti je jediným řešením maximální individualizace brýlové optiky. Náš zrak je natolik specifickou jednotkou, že pro jeho plné využití je zapotřebí vyrobit optiku vždy na míru s použitím větší či menší progrese. Carl Zeiss patří ve svém oboru ke špičce a snaží se nabízet svým zákazníkům v daný čas ty nejlepší produkty v nejvyšší kvalitě. Brýlová čočka ZEISS DIGITAL je toho jasným důkazem.

Veškeré další informace o brýlové čočce Digital Vám zodpovíme osobně v Optik Žilka

Komentáře

About the Author

Optik Žilka
Optik Žilka je unikátní svým projektem „CELOŽIVOTNÍ PÉČE O ZRAK“. Jedná se o koncept významného českého optika Blahoslava Žilky, realizovaným s podporou jedné z nejvýraznějších nadnárodních společností zabývající se oční optikou již více než 150 let, a sice firmou Carl Zeiss.