Máte za volantem problém s oslněním či viděním za šera? Řešením mohou být speciální řidičské brýle

Nové brýle pomáhají snižovat únavu a současně vylepšují schopnost vidět a řešit složité dopravní situace při různých intenzitách osvětlení. Jejich cena začíná na částce 7000 Kč.Nové brýle pomáhají snižovat únavu a současně vylepšují schopnost vidět a řešit složité dopravní situace při různých intenzitách osvětlení. Jejich cena začíná na částce 7000 Kč.

Řízení automobilu je dnes pro většinu z nás nutností, vysoké procento řidičů pak potřebuje korekci zraku – brýle. Ty však mohou být v mnoha případech právě za volantem limitujícím faktorem, který zvláště při zhoršených světelných podmínkách způsobuje stresové situace. Možným řešením je nový typ řidičských brýlí, které začala nabízet renomovaná firma Carl Zeiss.

Nový zákon o povinném nošení reflexních prvků chodců na oblečení v noci je fajn, ale je otázka, jestli vás při tom uvidí také řidič automobilu, který vás míjí. Kontrolu zraku totiž u řidičů od získání řidičského oprávnění po dosažení věku 65 let žádný zákon neřeší. Přitom má podle odhadu odborníků z řad optiků problém se zrakem zhruba 73 procent z celkem 6,5 milionu registrovaných řidičů. A tak, pokud to neřeší zákon, měli by se o to starat sami řidiči, jde ostatně o jejich zdraví a životy.

zeiss.drivesafe-lenses-l2

Zhoršování kvality vidění je postupné a vlastně zcela plynulé, takže si na horší až špatné vidění můžeme zvyknout a považovat ho za úplně normální. Řidiči, kteří špatně vidí, si někdy ani neuvědomují, že snížená ostrost vidění může způsobit opožděné reakce a špatný odhad vzdáleností, což může mít při řízení automobilu fatální následky. „V tom je největší nebezpečí, protože na zhoršené vidění si lidé zkrátka zvyknou a neřeší jej včas s odborníky, buď s očním lékařem, nebo například s optikem či optometristou. Jenže snížená kvalita vidění může být nebezpečná nejen v běžném životě, kdy kvůli tomu třeba přehlédnete překlep v dokumentu, ale především v situacích, které by mohly ohrozit váš život – třeba za volantem,“ říká optik Blahoslav Žilka a dodává: „O zrak bychom se měli starat pečlivě a pravidelně chodit na kontrolu. Jestliže k zubaři chodíme na preventivní prohlídku po půl roce, s očima bychom se měli svěřit odborníkům aspoň jednou za dva roky.“

V České republice policie v roce 2014 řešila přes 85 tisíc dopravních nehod. V 0,39 % případů to bylo způsobeno oslněním sluncem, v 0,06 % případů pak oslněním světly protijedoucího vozidla. To je samozřejmě mizivé procento, nicméně pokud by to ušetřilo jeden jediný život, má prevence za dobré vidění smysl.

Řidiči vnímají za volantem jako velmi nekomfortní zhoršenou viditelnost při špatných světelných podmínkách, při dešti, při rozednění nebo stmívání, při oslnění od protijedoucích automobilů nebo jiného umělého zdroje světla (pouliční osvětlení, agresivní reklama). Mnohým pak činí problém i přeostřování zraku ze silnice na palubní desku (kvůli nadmíře stacionárních radarů je třeba neustále kontrolovat rychlost) a opačně. Pro nositele brýlí jsou pak tyto momenty kvůli omezeným možnostem optiky ještě stresovější.

Firma Carl Zeiss proto loni začala nabízet brýlové čočky s obchodním názvem DriveSafe pro celodenní nošení s přidanou hodnotou většího komfortu, a tedy i bezpečnosti pro svého nositele při řízení automobilu. Jejich jedinečnost spočívá v tom, že jsou schopny částečně korigovat tři problémové situace, které mohou řidiče za volantem potkat. Jedná se o řízení za zhoršených světelných podmínek, oslnění a přeostřování z palubní desky na silnici. Podívejme se na to podrobněji.

V prvním případě řeší čočka DriveSafe skutečnost, že zornička v oku reaguje na světlo. Přes den je její průměr malý, v noci se naopak zvětšuje. Během stmívání-úsvitu nebo deště se ale průměr zorničky neustále mění a oko tak s problémy vnímá prostor a odhaduje vzdálenosti. Taková situace představuje zvýšenou zátěž, která způsobuje rychlejší únavu, což s sebou přináší pomalejší reakce. Odborníci firmy Zeiss proto přišli s tzv. Luminance Design technologií, která vylepšuje schopnost brýlí umožnit přirozené vidění při různých intenzitách osvětlení. Optimalizovaný design brýlových čoček zohledňuje velikost zornic za zhoršených světelných podmínek. Jeden je nabízen pro jednoohniskové brýlové čočky, druhý pak pro čočky progresivní nebo chcete-li multifokální.

Oslnění vám dnes za volantem způsobují hlavně protijedoucí automobily, které využívají u svých světlometů moderní výkonné zdroje světla – xenonové výbojky nebo LED. Nejvíce přitom oslnění způsobuje modrá část světleného spektra, na kterém jsou tyto zdroje postaveny. Brýlová čočka DriveSafe je kvůli tomu vybavena speciální antireflexní vrstvou s obchodním názvem DuraVision DriveSafe, která eliminuje propustnost modré části světelného spektra a snižuje tak nežádoucí oslnění o celých 64 procent. Možná si řeknete, že stejný problém řeší také brýle do mlhy se žlutými skly, a máte pravdu. Jenže v tomto případě žlutá pohlcuje modrou barvu na 100 procent a za volantem vám pak modré objekty zmizí úplně, což není rovněž žádoucí.

zeiss-drivesafe-lenses-980x308

Třetí vylepšenou schopností brýlových čoček DriveSafe je optimalizované rozložení zón pro vidění na dálku a střední vzdálenost tak, aby řidič s brýlemi nemusel regulovat optimální úhel pohledu pohybem hlavy například při pohledu do zpětných zrcátek nebo na palubní desku. Proto mají brýle DriveSafe o 43 procent širší zónu na střední vzdálenosti a o 14 procent širší zónu na vidění do dálky. Zóna určená pro vidění na blízko je zároveň ideálně přizpůsobená každodenním činnostem.

Firma Carl Zeiss spolupracuje s mnoha českými optikami, které plastové brýlové čočky DriveSafe nabízejí již od loňského roku. V případě jednoohniskových čoček (stejná dioptrie po celé ploše čočky) se cena pohybuje okolo 7000 korun, u multifokálních (jiné dioptrie na dálku a na blízko) pak tato „skla“ vyjdou přibližně na 13 tisíc korun.

autor: Jiří Kaloč

převzato z Aktualně.cz

Komentáře