Umění ukryté v obrubách Lafont

lafont2

Lafont je svým způsobem vyjímečný. Jde totiž o značku, která se pohybuje v oboru už téměř jedno století.  Za tu dobu se z malé rodinné firmy stala významná francouzská značka, která pronikla do milionů optických obchodů a butiků po celém světě. Rád bych Vám značku Lafont, kterou v České republice zastupuje Optik Žilka, představil blíže.

Lafont butique na rue Vignon, Paris

Lafont butique na rue Vignon, Paris

Rodinná firma

Lafont je nezávislá francouzská značka. Obruby, které vyrábí jsou jedinečné, založené na tradičním vnímání designu. To je důvod proč se nedají srovnávat s žádnou další brýlovou značkou. Obruby mají nezamněnitelný francouzský rukopis, který je předáván z generace na generaci a nesnaží se nikoho kopírovat. To vše také díky tomu , že vlastníky jsou pouze členové rodiny Lafontů.

Nemůže se  stát, že by do celkové filosofie firmy zasahoval někdo jiný než Lafont.

Značku  založil v roce 1923 Louis Lafont. Pan Lafont otevřel na ulici Vignon v centru Paříže, kousek od La Madelaine v osmém obvodu malý obchůdek, jehož hlavním sortimentem byly samozřejmě brýle, ale také ušní naslouchadla. Ušní naslouchadla byly tehdy běžnou součástí obchodů s optikou a i dnes na rámu výlohy zrekonstruovaného butiku na rue Vignon stále můžeme číst nápis „Optique, acoustique.“

Lafont butique rue Vignon, Paris

Lafont butique rue Vignon, Paris

Významný byl pro značku rok 1970, kdy si vnuk Louise Lafonta Phillipe vzal tehdy velmi známou pařížskou designérku a oděvní návrhářku Laurence. Spojení těchto dvou talentovaných lidí umožnilo stabilizovat firmu a znamenalo začátek nové éry u Lafonta. V jednom z rozhovorů pro časopis 20/20 Laurence Lafont říká,  že začali s manželem navrhovat brýle vlastně „z nouze“.

Tehdejší výběr brýlí v optikách byl velmi malý a všechno bylo dle Laurence Lafont „zastaralé a nudné.“

Nejdříve si Phillipe s Laurence spíše hráli s barvami, kterými vylepšovali brýle a ty pak ve svém obchodě nabízeli. Situace se změnila v roce 1979, kdy Laurence představila svou první autorskou kolekci Lafont. Jednalo se vesměs o brýle pro dospělé, ale Lurence se jak říká „také z nutnosti“, soustředila i na návrhy brýlí pro děti. Sama totiž tou dobou měla malé děti a hezké lehké brýle pro ně bylo těžké sehnat.

Thomas Lafont

Thomas Lafont

Jedním z jejich tří dětí, díky kterým začala Laurence v osmdesátých letech navrhovat dětské brýle, byl Thomas.  Dnes je Thomas Lafont šéfdesignerém a všechny modely, které opustí lafontovy dílny pocházejí z jeho skic a návrhů. Pro Vision Magazine Thomas říká, “ Naše firma je jedna z nejstarších na světě  zabývajících se brýlovým designem. Jsme velmi hrdi na to, co naši rodiče a prarodiče vybudovali a jaké dedictví nám předali. Když se podíváte na posledních padesát let, tak je neuvěřitelné jak moc naše značka zapracovala na provedení a na detailech. Staráme se také o zachování tradiční francouzské školy výroby brýlí a v našich modelech se také odráží know-how regionu Jura v Morbier (město, kde se brýle vyrábí).“

Ruční práce

Jak z odpovědí Thomase vyplývá, Lafont si velmi zakládá na tradičních hodnotách francouzského brýlového designu. Proto vedle sebe každým rokem vznikají jak zcela nové modely, tak také mírně upravené klasické a úspěšné staré modely. Ty jsou zařazeny v modelové řadě Reedition. Kromě reedice Lafont nabízí v portfoliu klasickou řadu Lafont Paris men/women, řadu pro mladé Issy &  La a dětskou kolekci Kids.

Lafont není masovou záležitostí. Každým rokem spatří světlo světa pouze 70 nových modelů.

Je to způsobeno tím, že Lafont ani nechce být masovou záležitostí. Všichni co se na výrobě těchto brýlí podílí si jsou vědomi svých kvalit a i kvality výsledného produktu. Každá obruba je ručně vyrobena ve městě Morbier. Než vznikne jedna sada obrub z acetátu je zapotřebí asi 150 výrobních kroků, což zabere zhruba osm týdnů. Výroba sady obrub, kde jsou použity kromě acetátu ještě kovy (nerezová ocel a titan), trvá týdnů dvanáct a musí projít dvěma sty výrobními procesy.

„To co obrubu dělá skutečně jedinečnou není její tvar ale jsou to její barvy.“ – Lafont

Brýle se nevyrábí přímo v Paříži, ale v malém městečku Morbier nedaleko švýcarských hranic. Hlavními výrobními materiály jsou nerezová ocel, titan a acetát. Acetát je výjimečný svými vlastnostmi, které mu zajistily ve výrobě kvalitních designových brýlý pevné místo. Jedná se o materiál, který vzniká spojením dřeva a vláken bavlny, tedy naprosto přírodních produktů. Výsledkem je materiál, který je hypoalergenní, velmi jemný a velmi dobře zpracovatelný. Jeho další velkou výhodou je absorbce mnohem většího spektra barev a odstínů než jakýkoli jiný materiál. Díky těmto všem důvodům je acetát hlavním materiálem pro výrobu brýlových obrub nejen u Lafontů.

lafont

Posedlost barvami a dokonalostí

Brýlový design, stejně jako všechny obory lidské činnosti, dnes prochází velmi dynamickým vývojem. Thomas Lafont je postaven před nelehký úkol. Jako šéfdesignér se snaží zachovat tradiční hodnoty jedinečnosti, originality a kvalitního ručního zpracování obrub. Na druhé straně se snaží také vstřebávat nové čerstvé trendy a novinky.

„Každý rok sledujeme na všech výstavách a akcích nové trendy v materiálech , barvách  a texturách.“ – Thomas Lafont

Lafont se snaží držet krok s aktuálním děním v brýlovém designu. Jako jednoho z hlavních vystavovatelů ho můžeme vidět na velkých  optických výstavách v Paříži, Miláně či Mnichově. Velmi často sám Thomas jezdí na menší výstavy a prezentace, aby byl vždy v obraze a aby jej nazaskočila žádná novinka. Je to profesionál každým coulem a vybavuji si osobní zážitek s Thomasem, kdy nám v Paříži na veletrhu velmi zasvěceně při oslavách devadesátého výročí firmy povídal o historii a plánech. Druhý den jsme jej viděli sedět u nějakého stánku malého výrobce obrub, kde se zaujetím zkoumal jejich produkt. To jen ukazuje jak moc žije svou prací  a jak moc mu záleží na tom, aby byla značka Lafont naprostá špička v oboru.

Velký důraz je kladen na barvy.  Lafont používá více než 200 barev a více než osmdesát procent z nich má patentovaných. S barvami nepracují jen na bázi jejich kombinací a trendů. Snaží se jít tak daleko, že zkouší jak která barva vypadá ve dne, za soumraku a v noci. Jakou má propustnost a jaké jsou její odlesky. Během dlouhého procesu od návrhu po finální produkt Thomas nejdříve pracuje s celým barevným spektrem a postupně se snaží barvami doladit navržený tvar. Pracuje tak dlouho dokud není naprosto spokojen.

„Musím cítit, že moje práce dosáhla svého vrcholu a vzniklo umělecké dílo – to je design. “ – Thomas Lafont

Lafont je dnes všude ve světě synonymem luxusu, třídního postavení, pařížské módy, rebelství, avant-gardy a kvality. Člověk, který nosí brýle značky Lafont svému okolí beze slova říká, že ví co je to luxus a francouzská kvalita. Není mu jedno co má na obličeji a ví, že s brýlemi Lafont je osobnost.

 

 

Komentáře

About the Author

Lubomír Vítek
Autor je profesí oční optik optometrista. Své odborné znalosti získal na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity. V oboru se pohybuje už téměř deset let. Jeho hlavní specializací je komplexní analýza zraku včetně stanovení osobního profilu vidění na jehož základě navrhuje nejvhodnější zrakovou korekci. Zabývá se také brýlovým designem a stylingem. Pracuje v Optik Žilka Praha Na slupi.