Ørgreen dospěl a vrací se ke kořenům

Nic nedostanete zadarmo. Pouze ti co mají talent jsou v mírné výhodě, ale bez tvrdé práce to nejde nikdy. Stejné je to také v podnikání a to si mnoho lidí neuvědomuje.", říká dnes 44-letý Henrik.Nic nedostanete zadarmo. Pouze ti co mají talent jsou v mírné výhodě, ale bez tvrdé práce to nejde nikdy. Stejné je to také v podnikání a to si mnoho lidí neuvědomuje.", říká dnes 44-letý Henrik.

V životě i v podnikání existuje jedna jistota. Sebevětší rebel a dobrodruh se v určitý moment dostane do bodu, kdy dospěje. Pro trojici mladých kluků Henrika Ørgreena, Tobiase Wandrupa a Gregerse Fastrupa byly v devadesátých letech smyslem života adrenalinové sporty a příslušnost k dánské alternativní kulturní scéně. V roce 1997 se tito tři „amigos“ pustili bez jakékoli dřívější zkušenosti do brýlového designu a do výroby brýlí. Jejich nadšení pramenilo zejména z přemíry nápadů a snahy přijít na trh s něčím novým a neokoukaným.

Henrik Ørgreen a Claire Goldsmith

Henrik Ørgreen a Claire Goldsmith

První kolekce, kterou nově vzniklá firma Ørgreen představila a zaujala odbornou i lajckou veřejnost, byly sluneční sportovní brýle. Uplynulo několik let a v roce 2015 je Ørgreen špičkou dánského i světového designu. Jejich ručně vyráběné obruby z ušlechtilého materiálu jsou dnes distribuovány ve 42 zemích po celém světě (v České republice je distributorem Oční Optik Žilka s.r.o). Pro své nositele jsou brýle Ørgreen zárukou toho, že budou vypadat dobře jak v kombinaci s každodenním volnočasovým oblečením, tak v kombinaci s kvalitním oblekem.

Jenom ti dospělí, kteří zůstanou dětmi jsou skutečně lidmi – Erich Kastner

Divoké mládí

Příběh Ørgreenu nezačíná, jak by se mohlo zdát, na obchodních výstavách ani v oční optice.  Příběh této firmy začíná na skateboardové U-rampě někde v Kodani. Píše se rok 1983 a mladík, který se na skateboardu pohybuje na rampě ve výšce tři a půl metru nad jejím okrajem je Henrik Ørgreen. Je to vytáhlý třináctiletý kluk a zkouší nový trik. Klouže se svým prknem po hraně a sleduje obrovskou propast pod sebou. Dnes je den, kdy Henrik poprvé zkouší trik, kdy stojí na okraji rampy na rukou a skateboard je jako přibitý k jeho nohám. Vrátí se zpět na rampu a rychle se spouští na druhou stranu, kde se snaží o stejný kousek. Bohužel padá a ocitá se tváří v tvář na zemi v U-rampě. „Nevadí,“ říká si v duchu, možná to vyjde příště…

Henrikovy rané skateboardové zkušenosti jej velmi ovlivnily i pro budoucí práci a charakterizují koncept Ørgreen. „Skateboard mě ovlivnil ve všem. Vnímal jsem všechno co se kolem něj dělo, celou tu úžasnou subkulturu. Nejdůležitější věc, kterou jsem si odnesl byla, že je všechno možné. Všeho lze dosáhnout, ale nic není hned, vždy je potřeba tvrdé práce. Pokud chcete udělat trik na rukou, tak je potřeba ho zkoušet nejmín čtyřsetkrát, než ho umíte a nebojíte se jej dělat.

Nic nedostanete zadarmo. Pouze ti co mají talent jsou v mírné výhodě, ale bez tvrdé práce to nejde nikdy. Stejné je to také v podnikání a to si mnoho lidí neuvědomuje.“, říká dnes 44-letý Henrik.

Henrik se brzy začal o skateboardová prkna zajímat i z obchodního hlediska. Už jako 15-ti letý začal v polovině osmdesátých let dovážet do Dánska skateboardy od Tituse Dittmanna. O deset let později už jeho distribuční společnost podporovala řadu skateboardistů ze skandinávie a spolupracovala se špičkovými firmami ve svém oboru jako Etnies, DC Shoes, Shut Skateboards, Lib Tech Snowboards a také s kalifornským výrobcem lifestylových brýlí Arnette.

Tobias Wandrup, Henrik Ørgreen, Gregers Fastrup

Tobias Wandrup, Henrik Ørgreen, Gregers Fastrup

Kromě obchodu Henrik také organizoval kulturní akce a koncerty s mezinárodní účastí hvězd jako například Fatboy Slim. „Hudba, kutura a akční sporty jsou nerozlučná trojice,“ říká Henrik a dodává, „Skateboardová kultura není jen ježdění malých dětí na prkně. Jen se podívejte kolik super lidí, kteří dnes vlastní respektovanou firmu nebo projekt, začínalo u skateboardu nebo je tato kultura nejak ovlivnila. Pro mně je to prostor, kde si každý vše vybudoval od základů. Všechno to bylo o muzice, kultuře, kreativitě a volném myšlení. To mi dalo opravdu hodně.“

Na stejné vlně

Přes skateboardový svět se Henrik dostal také ke svým obchodním partnerům, Tobiasi Wandrupovi a Gregersi Fastrupovi. Paradoxem je, že ačkoliv všichni žili toho času v Kodani, potkali se na mistrovství světa v U-rampě ve Švédsku. Slovo dalo slovo a zjistili, že mají společnou vášeň pro prkna všeho druhu a také jim není cizí v obchodu zariskovat. Gregers měl v té době také firmu na dovoz snowboardů a oba se stali velkými přáteli. Tobiase pak Henrik poznal na snowboardu v Alpách. Hned si názorově sedli a naladili se na stejnou vlnovou délku.

Rok 1997 znamenal pro Henrika velký obrat v jeho dasavadním relativně lukrativním podnikání v oboru adrenalinových sportů.

Zásadní moment nastal, když firma Arnette, kterou zastupoval, změnila majitele. „V tu chvíli ta firma ztratila srdce.“, konstatoval Henrik a začal se poohlížet po něčem jiném. Hledal nějakou novou výzvu. Chtěl začít dělat něco nového o čem neměl ani páru a do čeho by opět vložil své kreativní myšlenky. Jeden z jeho zákazníků, kterému dodával sportovní brýle ho neustále pobízel k tomu, aby začal produkovat své vlastní brýle. „Řekl jsem mu:“Rozhodně ne! S výrobou nemám absolutně žádné zkušenosti.“ Nejdříve se tím moc nezabýval, ale ta myšlenka s ním cloumala čím dál víc…

Jdeme do toho

Henrik si zavolal své dva snowboardové kamarády do parku v Kodani, aby jim řekl o tom na co neustále myslí. Rád by se pustil do výroby vlastní značky brýlí. Tato idea u něj byla již velmi silná i přes to, že neměl žádné zkušenosti s optickým průmyslem. Věděl, že má velký cit pro design a cool barevné kombinace. Henrik jednoduše svým kamarádům oznámil. „Rozjíždím výrobu první skandinávské značky slunečních brýlí. Jdete do toho se mnou?“ Pánové souhlasili a tak vznikla značka Ørgreen. Každý přinesl do firmy své zkušenosti. Tobias coby technický designer a Gregers s Henrikem pokračovali ve zkušenostech s prodejem brýlí, které nabrali u firmy Arnette.

Pánové se ze začátku moc nezabývali detaily. Ke všemu přistupovali tak, jak byli zvyklí ze snowboardového a skateboardového světa, metodou udělej si sám.

Proto zprvu moc neřešili materiály ani samotnou výrobu. Jejich odhodlání bylo dáno tím, že chtěli, aby se jednalo o ryzí dánský výrobek a dánský design. Nechtěli vyrábět brýle v Číně, jak bylo tou dobou u většiny výrobců obrub zvykem.

Bez kompromisů

Henrik použil všechny peníze, které dosud vydělal jako základ pro Ørgreen a začali hledat někoho, kdo jim brýle bude vyrábět. Zprvu neměl nikdo z nich zkušenosti s technickou kresbou, tak tvořili své návrhy z plastické hmoty. Tehdy nějak přišli na malou rodinnou ruční manufakturu v Rakousku. Postupně dohnali tohoto malého výrobce na pokraj šílenství, protože v továrničce jen s velkými obtížemi plnili čím dál bláznivější nápady mladých designérů. Henrik k tomu dodává,

Ørgreen C53

Ørgreen C53

„Nechtěli jsme dělat žádné kompromisy a pánové v Rakousku nás stáli mnoho šedivých vlasů, to mi věřte.“

Tou dobou spatřily světlo světa první modely Ørgreen. Jednalo se o sluneční plastové brýle. Nejvýraznějším modelem byl bezesporu C53. Jednalo se o sluneční brýli inspirovanou americkou Corvettou z roku 1956. Všichni tři se nikdy netajili tím, že jsou obdobím a designem padesátých let absolutně fascinováni. Po dvou letech opustili rakouskou výrobnu a začali spolupracovat s výrobcem v Itálii. Tam vznikly mimo jiné stěžejní modely značky, „Grant“ a zejména model „Pearl“, který měla na sobě i dánská princezna Mary. O firmu se v té dobé sice více začala zajímat media, ale prodeje pomalu klesaly. Výroba se začínala prodražovat a zisk byl minimální. Jednoho dne Henrik svým partnerům oznamil, že je firma bez peněz. Je konec? Nebo ne…

Titan jako záchranný kruh

Všichni tři chtěli firmu zachránit a pokračovat ve svém snu – vyrábět dánské brýle. Bylo ale potřeba přijít s něčím jiným než doposud a odrazit se ode dna. Pánové se rozhodli, že začnou vyrábět dioptrické brýle. „Dnes víme, že to bylo to nejdůležitější rozhodnutí, které firmu zachránilo.“ říká Henrik a pokračuje, „Dřív jsme si řekli, že nebudeme dělat žádné kompromisy, chtěli jsme dělat sluneční brýle, nakonec jsme se dohodli, že to zkusíme s dioptrickou variantou a vyplatilo se to. Rozjeli jsme v Itálii výrobu asi deseti modelů dioptrických brýlí převážně z acetátu.“

Když hledali inspiraci a nové materiály, došlo v Japonsku k velmi důležitému setkání. Setkali se s významným japonským obchodníkem Takanori Ashidou. Po rozhovoru s ním se rozhodli, že začnou s výrobou obrub s dvouvrstvého titanu, kdy by každá vrstva měla jinou barvu.

„Beta titan byl v našem podnikání bodem zlomu, a já jsem panu Ashidovi velmi zavázán. V roce 2003 jsme více než zdvojnásobili naše prodeje a další roky se prodej více než zčtyřnásobil.

Zásadní byl například model D-cut.“, konstatuje Henrik. Značka Ørgreen se tak postupně dostala mezi velké hráče brýlového designu, kde si našla pevné místo.

Ørgreen D-Cut

Ørgreen D-Cut

Zodpovědný růst

V roce 2014 Ørgreen zaměstnával tým 22 lidí se sídlem v historické budově v centru Kodaně. Prodeje značky zajišťuje síť asi 100 prodejců ve 42 zemích po celém světě. „Dnešní situace firmy je už úplně jiná než třeba před deseti lety. Dnes plánujeme novou kolekci a strategii zhruba rok a půl dopředu. Laťka je nastavená hodně vysoko a nemůžeme si dovolit ji srazit dolů.“ říká Henrik a pokračuje,“ Pořád jsme realtivně malá firma, ale náš přístup je superprofesionální. Občas mě děsí myšlenka jakým směrem bychom se měli ubírat, abychom se nevzdali svých snů a myšlenek. Ekonomický růst je v pořádku, ale vždy si vzpomenu na slova Pabla Picassa: „Umělcem je každé dítě. Problém je jak zůstat pořád umělcem i v dospělosti.“ Dokáže se Ørgreen udržet na špici i v následujících letech? To ukáže budoucnost.

Ørgreen Pussy Galore 563

Ørgreen Pussy Galore 563

Ørgreen se více než deset let soustředil na dioptrické obruby. Poslední dva roky se snaží vrátit ke svým kořenům v segmentu slunečních brýlí. „Kruh se přípravou sluneční kolekce uzavírá, vracíme se zpět k tomu co jsme chtěli dělat původně. Sluneční brýle inspirované adrenalinovým sportem. Tentokrát jsou naše sluneční brýle mnohem propracovanější a profesionálněji zpracované. Stále hledáme další nové výzvy, takže vznikla nová kolekce sportovních brýlí pro zimní sporty.“ Henrik se tak vrátil ke své vášni a zároveň přivedl do firmy jako nového produktového managera Jeffa Rieseho aka „Heshe“, který přinesl Ørgreenu 20 let zkušeností jako hlavní expert na brýle pro zimní sporty u firmy Arnette.

„Lidé se mě často ptají, zda je pro mě naše nová kolekce brýlí pro zimní sporty velkou výzvou a já jim odpovídám, že to výzva je, ale my máme „Heshe!“ Pro mě to byl sen, který se stal realitou a jenom budoucnost ukáže, zda bude úspěšná,“ říká Henrik.

Ørgreen Tamok - Goggle T06

Ørgreen Tamok – Goggle T06

Sen tří kamarádů stále trvá a společně už ušli velký kus cesty. Dnešní  portfolio Ørgreenu stojí na ušlechtilých materiálech jako je beta titan, který tvoří základ a duši značky. Tobias i Gregers jsou stále na stejné vlně jako Henrik a celých 18 let co firma funguje zůstali přátelé.

Aktuální modely Ørgreen najdete v Optik Žilka a zde na webu

Volně přeloženo z časopisu EYEWEAR

 

 

Komentáře

About the Author

Lubomír Vítek
Autor je profesí oční optik optometrista. Své odborné znalosti získal na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity. V oboru se pohybuje už téměř deset let. Jeho hlavní specializací je komplexní analýza zraku včetně stanovení osobního profilu vidění na jehož základě navrhuje nejvhodnější zrakovou korekci. Zabývá se také brýlovým designem a stylingem. Pracuje v Optik Žilka Praha Na slupi.