Interview se Sahrou Lysell, šéfdesignérkou barev u Ørgreen

Když před dvaceti lety začala Sahra Lysell spolupracovat se značkou Ørgreen, jednalo se tehdy o relativně neznámou firmu, která teprve začínala experimentovat s barvami. Dnes je Sahra šéfdesignérkou, která má na starost barevnou rozmanitost značky. Dostali jsme šanci si s ní popovídat o její neskutečně zajímavé práci.

Mohla byste nám říci v čem spočívá Vaše práce?

Jsem součástí týmu designérů, kteří mají na starost pouze barvy a barevné kombinace. Dá se říci, že moje práce je pouze o barvách. Přicházím s novými barvami, odstíny a barevnými kombinacemi, které pak používáme na naše obruby.

Jakou vážnost Ørgreen barvám přikládá?

Velkou vážnost! Když se podívám zpět do minulosti, ani ne tak vzdálené, pouze několik desítek let nazpět, měli ve Skandinávii muži  při výběru brýlí pouze dvě možnosti. Buď se jednalo o ryzí klasiku nebo šlo o nějakou šílenost. Nic mezi tím nebylo. Pak přišel Ørgreen a nabídnul mužům a nejen jim, barevné brýle, které byly určené jak pro ty, kdo chtěli takříkajíc klasiku, tak pro ty, v jejichž srdcích se skrýval rebel. Dnes už můžu říci, že se Ørgreen stal nejvýznamnější optickou značkou ve Skandinávii díky barvám.

Kde berete svou inspiraci?

Všude! Pro mě jsou barvy emoce. Proto je vždy začátek barevného výběru velmi zvláštní moment. Barvy a samotný design jsou neodmyslitelnou součástí našeho denního života i celé společnosti. Proto se dá čerpat inspirace úplně všude. Třeba když procházím v Kodani úzkými uličkami plnými barevných domků nebo když koukám na mexický film zářící barvami. Vždy mám ale na paměti, že naše brýle nesmí svého nositele omrzet, proto vždy uvažuji o barevných kombinacích v několika rovinách. Ne pouze v rovině emoční, ale také sleduji současný brýlový trh a hodně dám na svůj instinkt.

Jak byste popsala globální úspěch značky Ørgreen?

Ørgreen při navrhování brýlí zohledňuje kulturní rozdíly na celém světě,  proto je náš obchod skutečně mezinárodní. Například pro čínský trh jsme vybrali zlatou barvu s nádechem červené jako odkaz na historii čínského císařství. Na druhé straně Skandinávci preferují bílé zlato. Kromě těchto kulturních rozdílů se při návrhu barevných odstínů zohledňují i tóny pleti. Dnes mohou být brýle prostředkem podporující lidskou krásu a zároveň mohou dokonale nahradit  make-up pro zdůraznění očí.  Vlastně mohu říci, že mě svět make-upu  inspiruje.

Po etapě návrhu přichází etapa konceptu?

Ano, jedná se o mnohem techničtější fázi návrhu nové obruby, ale také se jedná o fázi nejzajímavější. Každá obruba prochází před dokončením asi stovkou samostatných procesů. Naše titanové obruby jsou ručně barvené “stříkané” velmi odolnými barvami, které splňují veškeré předpisy pro životní prostředí. Spolupracujeme s nejlepšími továrnami, které nám garantují vysoký standard u všech jednotlivých výrobních procesů, včetně barvení.

Jaká je vaše role ve fázi konceptu?

Velmi úzce spolupracuji s našimi továrnami a můžu tak pozorně sledovat vytvoření každé obruby. Moji spolupracovníci jsou vždy velmi trpěliví a jsou zvyklí mi posílat vzorky,  aby se každá barva stala skutečností. Často si určitě myslí, že jsem ta nejotravnější  žena na světě, ale nakonec jsou výsledky skvělé.

Co můžeme od Ørgreen očekávat v následujích letech?

Nabízíme svým nositelům barevný život. Úspěch společnosti je založen převážně na titanových obrubách, ale nedávno jsme začali pracovat také s klasickým acetátem, což nám otevřelo celou škálu nových možností, barevných schémat a kombinací. Ve více futuristickém duchu je provedena další kolekce – Ørgreen Quantum – prostřednictvím 3D tisků. Tato špičková technologie umožňuje vytváření polyamidových obrub kombinovaných s titanovými stranicemi.
 
 

 

 

Mechanická dystopie z Japonska

Novinkou v našem jedinečném portfoliu brýlí je japonská designová značka METRONOME®. Jedná se o extravagantní kousky v technickém duchu s japonskou kvalitou provedení. Celá značka stojí a padá s osobou designéra BISEI IWAMOTA. Jeho těžko v Evropě uchopitelný styl nás zaujal právě pro tu jinakost jak v designu, tak i při výběru použitých materiálů.

Životní cesta Bisei Iwamota nebyla vůbec jednoduchá. V roce 2014, kdy se Iwamoto živil v Japonsku jako návrhář a stylista, měl dopravní nehodou, která způsobila vážné poškození jeho levé ruky. V té době jej navíc blízký člověk a zároveň obchodní partner připravil o spoustu peněz. Iwamoto byl rázem bez finančních prostředků a utápěl se v těžkých depresích. Začal pracovat jako brýlový technik a návrhář v továrně v Sabae City, prefektuře Fukui. Zde si pomalu začal vytvářet svoje budoucí renomé. Velmi ho ale omezovala zraněná ruka. Proto zanechal práce v továrně a rozhodl se cestovat po světě. Navštívil Čínu, Vietnam, Thajsko, Malajsii, Kambodžu, Indonésii a zavítal také do New Yorku, Sidney a Melbourne.

Právě při svých cestách, zejména po Asii, si uvědomil, že v důsledku nezájmu mladých Japonců o klasické, léty ověřené japonské techniky a dovednosti, došlo téměř k jejich zániku. Tehdy se rozhodl, že nechce předávat své vědomosti a dovednosti v jiných zemích, které by si tak lehce v brýlovém designu zvyšovaly svůj kredit. Po návratu dal dohromady několik dobrovolníků, sehnal peníze a rozjel továrny ve Vietnamu, Thajsku a v Malajsii. Zároveň do těchto zemí poslal svého člověka, který místní pracovníky učil japonským technikám. Může to znít až pohádkově, ale pravda je skutečně taková, že Iwamoto začal v roce 2016 produkovat první brýle.

Na jedné oslavě byl přáteli dotázán proč vlastně nevyrábí svůj vlastní produkt. Na tento popud se začal Bisei soustředit na svou vlastní značku, kterou nazval METRONOME®. Důvodem bylo, že na svých cestách po světě s sebou vždy, v rámci procvičování zraněné ruky, vozil kytaru a starý japonský metronom. Kytaru mnohokrát někde ztratil a musel si pořídit novou, ale metronom mu pořád dobře sloužil, proto tak nazval i svou nově vznikající značku.

Díky Oční optice Žilka si tak budou v blízké době moci zákazníci v České republice vyzkoušet a koupit obruby z dílny Bisei Iwamota v Praze a v Jihlavě.

ØRGREEN Quantum Collection

Dánská brýlová značka představuje budoucnost

DNA dánského designového studia Ørgreen vždy spočívalo a nadále spočívá v používání fyziologických tvarů, unikátních konceptů a prvotřídních materiálů. Nyní pokračuje evoluce. Po světové premiéře v Paříži světlo světa spatřila nová kolekce značky Ørgreen nazvaná Quantum. Tato nová kolekce představuje odvážný krok do budoucnosti. Jedná se o další úroveň technologie použité v brýlovém designu. Unikátní je povrchová úprava materiálu a zejména je třeba si všimnout systému uchycení stranic, který je patentem a speciálně navrženým prvkem dánských brýlových designérů. 

U značky Ørgreen nehledají odpovědi na otázku jak bude vypadat budoucnost brýlového designu. Oni tu budoucnost sami vytvářejí. Vznikají tak prototypy, které se často stávají i výsledným produktem. Nejnovější prototyp, který se stal na podzim 2017 realitou, je kolekce Quantum nebo také kolekce “Q”. Ørgreen své “nové dítě” představil na pařížském Silmu a zájem byl obrovský. V nabídce je zatím asi 24 modelů v různých barevných kombinacích. 

59d2294a087d6_full

“Tato kolekce se zásadně liší od toho co jsme dosud nabízeli. Jde o nový vzhled obrub a také došlo k odklonu od stoprocentního použití titanu. Obruby jsou unikátní zejména svou povrchovou úpravou. Titanové zůstaly stranice a také tvary kolekce “Q” nesou jasné DNA naší značky, přičemž celkový vzhled je více technický” říká Henrik Ørgreen.

Načasování spuštění nové kolekce není náhodné. Ørgreen letos slaví dvacáté výročí svého vzniku a chce se do nového období odrazit novým produktem. Chce být velmi inovativní firmou, která udává trendy. Henrik Ørgreen poukazuje na to, že Ørgreen miluje čistý design, který je také základním kamenem dánského designu a architektury. Henrik srovnává také rozdíl mezi dánským a japonským přístupem při vývoji produktu. “Pokud přijdete v Japonsku s dvaceti úžasnými nápady, tak všechny nápady použijete pro jeden výsledný produkt. Pokud přijdete se stejnými úžasnými nápady v Dánsku, je pro jeden produkt použit jen jeden nápad z těch dvaceti.”

Technologie

U “Q” kolekce šlo od začátku o to vymyslet technologii zavěšení stranic. Nebo ještě lépe, šlo o to vymyslet jak elegantně a zároveň funkčně spojit brýlový střed s titanovými stranicemi. Spoluzakladatel značky Tobias Wandrup přišel před lety s takovou technickou koncepcí, která by zmíněné problémy vyřešila. “Cílem bylo vytvořit jednoduchý a čistý design, který řeší problém připevnění jednotlivých částí obruby bez použití šroubků, drátků, magnetů či lepidla a zároveň dovoluje snížit počet použitých dílů na absolutní minimum. Chtěli jsme to udělat jednoduše, ale jednoduché je vždy těžší”, dodává Henrik.

59d2294a152c9_full

Tým návrhářů se rozhodl, že veškerou práci by měly odvést brýlové stranice. Vznikl tak unikátní design, sestávající ze dvou částí. Přední konec titanové stranice tvoří asymetrická koule, která přesně zapadá do druhé části, otvoru v polyamidovém brýlovém středu. Prostor v polyamidu je vytvořen tak, aby na obou stranách, po vložení asymetrické koule, vznikl prostor, který není zvenku viditelný. Titanová koule pevně zapadne do prostoru 8-10mm velkého a následně je zajištěna třetí částí tohoto puzzle, který hlavici zajistí. Systém uchycení není zvenčí vůbec vidět a vše působí velmi čistě a jednoduše. 

Vše je vymyšleno a navrženo tak, aby byla zajištěna kvalita a funkčnost. Zodpovídáme za to, že systém bude fungovat jak má. Nejedná se pouze a koncept, který můžeme sledovat u konkurence, kdy můžete měnit barvy brýlového středu dle nálady. Jde o plnohodnotný produkt Ørgreen.

“Označení Quantum se nabízelo”, odpovídá Henrik na otázku jak vzniklo označení kolekce a pokračuje: “Quantum symbolizuje čistý dánský design a minimální prostor. Stejně jako je použit minimální prostor v ukotvení stranic v polyamidovém středu.” Obruby by tentokrát měly oslovit spíše mladší zákazníky, ale jejich tvary i barvy jistě zaujmou všechny, kteří mají rádi jednoduchý a čistý styl Ørgreen . 

Materiály

Použití “nového materiálu” představuje pro Ørgreen skok na neznámé a neprobádané území. “Posledních čtrnáct let jsme se zaměřili pouze na práci s titanem ve všech variantách a technikách. Skutečně jsme se do titanu zamilovali a tak nás úplně minula práce s ostatními materiály jako jsou acetát nebo dřevo. To se mění u kolekce Quantum, kdy je brýlový střed vyroben z polyamidu, velmi kvalitního produktu z rodiny nylonů. Ve srovnání s acetátem má polyamid několik výhod. Je velmi ohebný, pevný a může být vyráběn s velkou přesností. Polyamidový střed je spojen se stranicemi velmi jednoduše a na brýlová sedla je použit silikon. Myslíme si že polyamid je krok do budoucnosti. S polyamidem pracujeme už řadu let při tvorbě prototypů, ale teprve nyní jsme schopni zajistit jeho povrchovou úpravu v takové kvalitě, aby z něj mohla vzniknout celá kolekce” říká Henrik Ørgreen .

Ørgreen_Quantum_Closeup_01-683x1024

Navzdory všem inovacím zůstává jedna věc stejná: Ørgreen není značka, kterou prodává velké logo. Lidé si brýle Ørgreen kupují hlavně kvůli řemeslné kvalitě a provedení, ne kvůli celosvětově známému logu. Pokud se na nové modely “Q” podíváte zblízka, zaujme Vás provedení a uchycení titanové stranice pomocí koule bez toho, abyste hledali cool logo. Design Ørgreen je cool sám o sobě. Kolekce Quantum je nyní k dispozici v České Republice v Oční optice Žilka v Praze a v Jihlavě.

 

volně přeloženo z časopisu SPECTR

 

 

 

 

Zůstaňte v obraze ve světě trendů a inovací

Lidé, kteří vědí kde najít nejlepší brýlové produkty, mají již dlouho ve svých diářích zapsáno datum 6-9 Října. V těchto dnech tradičně otevře brány návštěvníkům a obchodníkům Pařížské Silmo a stejně tak jako se světla objektivů v období filmového festivalu v Cannes zaměří do tohoto města na Francouzské riviéře, tak se světla objektivů zaměří první říjnový týden na výstaviště Paris Nord Villepinte. Letošní Silmo bude velmi specifické. Jedná o jubilejní padesátý ročník výstavy a to slibuje velkolepý zážitek.

Veletrhu se zúčastní  asi 1000 vystavovatelů a k vidění bude více než 1400 značek. Všichni budou chtít ukázat světu svoje inovace na poli brýlové optiky, designu, techniky a materiálů. Silmo je ideální místo pro setkávání odborníků a obchodníků z oboru, který zažívá výrazný rozvoj. Proběhne zde také řada tradičních seminářů, přednášek a soutěží, které vždy vyplní obchodní aktivity prodejců a nakupujících (Trens by Silmo, Trends Forum, Silmo Academy, Silmo d´OR Awards a další).

SILMO 2017 PARIS NORD VILLEPINTE 6-9 ŘÍJNA

SILMO-2017-A4-ENG

Roland-Garros & Lafont

Při příležitosti třicátého výročí konání prestižního tenisového turnaje Roland-Garros, který je jako French Open zařazen mezi nejdůležitější turnaje na světě známé jako Grand Slam, představuje pařížská firma Lafont speciální sluneční kolekci pouze pro tuto akci.

logo1Stejně jako je legendární samotný French Open, je legendární také značka Lafont, která představuje typickou pařížskou potažmo francouzskou eleganci a smysl pro krásu. V nové omezené kolekci se nechal Lafont inspirovat dynamikou turnaje a v obrubách je patrný také kus Francie, založený na tradiční ruční práci.

Známé barvy Roland-Garros jsou implementovány designéry Lafonta do jedné sluneční dámské obruby SUZANNE a do jedné sluneční pánské obruby MARCEL. Tyto brýle byly navrženy a vyrobeny pouze pro tento jubilejní turnaj. Spojuje se v nich tradiční retro-chic design společně s moderním pohledem, který je dnes pro sluneční brýle velmi důležitý.

SUZANNE – brýle vznikly jako pocta francouzské tenistce Suzanne Lenglen, materiál acetát celulóza je zepředu v barevném provedení “dark tortoiseshell” a na zadní straně je dominantním prvkem několikrát opakovaný kříž sv. Ondřeje, který je pro Roland-Garos tak typický.  

Capturedecran2017-05-19a14.16.381

MARCEL – tyto brýle vznikly k poctě francouzského tenisty Marcela Bernarda, stejně jako u modelu Suzane se jedná o acetátové brýle, kde přední stranu tvoří “dark tortoiseshell”, na zadní straně je typická oranžová s ostře zahnutými stranicemi.

Obě obruby jsou součásti speciálně navržené kolekce o 150 kusech. Všechny obruby s této kolekce mají certifikát  a označení “Garantovaný francouzský originální produkt”.

18740043_10154896325388645_8380740532134596871_nTato limitovaná edice je k dispozici pouze v buticích Lafont, na stadionech Roland-Garros nebo na www.rolandgarros.com

 

Fiera Milano praskala ve švech aneb Mido2017

Poslední únorový víkend se celý optický a brýlový svět sjel na výstaviště Fiera Milano kousek od Italské metropole, aby se dohodly obchody, vybraly se nové kousky do obchodů a hlavně aby se šichni zase setkali na jednom místě. Vím, optických veletrhů je během roku spousta, ale Mido je z mého pohledu jedinečné a také to tak většina prodejců a obchodníků bere. Zkrátka pokud nejsi v Miláně na veletrhu, jako bys nebyl.

 

Letos se designová část opět rozrostla a bylo zapotřebí už tří pavilonů, aby bylo vše na svém místě. Jak jsem již psal v nadpisu tohoto článku. Veletrh praskal ve švech. Všichni se snažili oslovit své zákazníky novinkami a těch bylo opravdu hodně. Optik Žilka vybíral pro své obchody své tradiční značky a můžu jen pozvat všechny naše zákazníky a všechny ty koho zajímá opravdu krásná práce, aby neváhali a zašli se podívat do Optiky Žilka v Praze i Jihlavě.

WP_20170225_12_25_37_Pro

Mido bylo plné barev a úžasných tvarů. Nejde jednoduše charakterizovat nastolený trend, ale společným jmenovatelem u všech výrobců je návrat k odvážnějším tvarům a barevným variacím společně s vysokou kvalitou brýlí. Všichni výrobci do jednoho chtějí maximálně zaujmout provedením a snaží se probudit emoce na maximum. Tvary jsou rozmanité, výrazné s mírnou převahou kulatých brýlí. Jednoduše kulaté tvary jsou teď na pořadu dne. Opět jsme byli fascinováni z čeho lze brýle vyrobit. Každým rokem se objeví nějaký atypický materiál. Letos nás zaujaly brýle vyrobené z mramoru a velmi svěže se tvářily brýle, které šikovní mladí výrobci vyrábí zajímavým sendvičovým systémem z použitých snowboardů.

WP_20170225_15_10_08_Pro

Pokud bych měl závěrem shrnout pocity a dojmy z Mida 2017, tak budu jednoznačně výstavu hodnotit velmi pozitivně a brýlový a optický svět vykročil zdá se do nového roku pravou nohou. Se všemi obdivovateli kvalitních produktů se těšíme na shledanou v Oční optice Žilka.

Vůně dřeva ze Španělska

Oční Optik Žilka se snaží vždy přinášet svým klientům to nejlepší. Nejlepší vidění a samozřejmě také nejlepší brýle. V našem portfoliu už dlouho chybělo něco speciálního, jedinečného. Zkrátka něco co bude reprezentovat ryzí a ušlechtilou ruční práci. Tím produktem je právě nyní portfolio šesti ručně vyráběných dřevěných brýlí NAGEL. Jedná se o precizní ruční práci mladého španěla Adriana Nagela, který ve své dílně na Ibize pečlivě a svědomitě brousí a opracovává dřevěné polotovary až do výsledného výrobku, kterým jsou brýle bez jediného kovového šroubku či kloubku.

AE03 TAGOMAGO SMOKED OAK

Jednoduše čistá práce se dřevem. S Adrianem jsme se domluvili na spolupráci a tyto krásné dřevěné brýle můžete už dnes obdivivat v showroomu Optiky Žilka na Slupi v Praze. Doufáme, že si tento produkt k Vám najde brzy cestu a bude doplňkem Vašeho stylu.

Portfolio NAGEL v Oční optice Žilka

Brýlové čočky ZEISS EnergizeMe

Carl Zeiss představil na své Roadshow novinky pro nadcházející období. Horkou novinkou je zcela nová brýlová čočka Zeiss EnergizeMe, určená pro nositele kontaktních čoček. Zeiss vychází z předpokladu, že se uživatelé kontaktních čoček mohou po intenzivním užívání kontaktních čoček, cítit diskomfortně po jejich odložení. Zejména to může být patrné pro používání konvenčních čoček pro práci s digitálními zařízeními. V tomto případě Zeiss využívá díru na trhu a přináší čočku, která by měla těmto lidem zajistit po vyjmutí čoček z oka přirozené a uvolněné vidění na všechny vzdálenosti. Čočky by dle Zeisse měly poskytnout maximální pohodlí a regeneraci očí po vyjmutí kontaktních čoček a měly by také zabraňovat nárůstu dalšího očního stresu, který je způsoben typickou prací s digitálními médii na velmi blízkou vzdálenost.

Zeiss Digital Inside Technologie použitá u čoček EnergizeMe poskytuje dynamické, ostré a pohodlné vidění. Podporuje mnohotvárný digitální životní styl a časté používání digitálních zařízení. Pomáhá snižovat oční stres, způsobený digitálními zařízeními.

Základem brýlových čoček EnergizeMe je speciální design, adaptovaný pro specifické potřeby vidění nositelů kontaktních čoček. Především se jedná o maximálně neomezené vidění v periferiích, na které jsou nositelé kontaktních čoček zvyklí. Design EnergizeMe nabízí ostré vidění na všechny vzdálenosti a poskytuje uvolnění při pohledu do blízka. Navíc odstraňuje zvýšené akomodační úsilí při sledování digitálních zařízení, čehož je dosaženo vhodně zvoleným přídavkem do blízka. Zeiss nabízí tento produkt ve třech specifikacích. Specifikace EnergizeMe Mono je podpořena přídavkem 0,4D a je navržena pro věkovou kategorii 20-35 let. Specifikaci EnergizeMe Digital podporuje přídavek 0,65D a vhodné jsou pro věkovou skupinu 35-45 let. A pro presbyopické klienty 45+ je určena specifikace EnergizeMe Multi s přídavky od 0,75-3,5D.

Čočky EnergizeMe jsou nabízeny z povrchovou úpravou Zeiss Duravision BlueProtect, která snižuje přenos modrého světla, které přispívá k očnímu stresu.

O tom, jak jsem k brýlím přišla… a nedám na ně dopustit!

Znáte to, náročný den, hodně práce, stres… večer cestou z práce máte problém rozeznat, jaké číslo tramvaje nebo autobusu se k vám řítí. Doma při sledování zpráv máte problém přečíst titulky. Říkáte si, no jo, jsem unavená, tak mám i unavené oči. A dál neřešíte, to je přece normální, to se stává každému.

Pak přišly daleké služební cesty, které musím pravidelně absolvovat. Strávím i čtyři hodiny v kuse za volantem, většinou vyjíždím až odpoledne a na místo dorážím často za šera nebo rovnou za tmy. Posledních 50 kilometrů si říkám, jak už špatně vidím, protože za těch 300 kilometrů už mám „vykoukané“ oči. A to nemluvím o tom, jak čím dál hůř snáším oslnění protijedoucích aut hlavně za šera a v noci, o množství odboček, které jsem přejela, protože jsem je nestihla přečíst. Než jsem pořádně zaostřila, byly už za mnou… Když konečně dorazím do hotelu, horko těžko pročítám příchozí maily, opět jsou oči unavené a někdy i slzí. Ale ráno je všechno zase v pořádku, tak nic neřeším.

Že pomaleji přeostřuji z blízka na dálku a zpět? No to je přece normální, když sedím hodinu u počítače a nezvednu hlavu. A tak si nevědomky zvykám a ani netuším, na jaký problém si zadělávám. V rodině přece všichni mají oči zdravé, jen maminka, paní v důchodovém věku, už pár let má brýle na čtení. To ale přeci starší lidé mají, tak proč se znepokojovat?

zeiss-drivesafe-lenses-are-optimized

pak přišel zajímavý projekt, na kterém měla možnost pracovat. Brýlové čočky pro každodenní nošení s výraznými benefity pro řidiče. Najednou se přede mnou otevřely nečekané souvislosti a informace. Kolik lidí potřebuje korekci zraku a přitom ji nemá. Kolik z nich je řidičů? Kolik lidí jezdí sice s brýlemi, ale neodpovídající korekcí… Čísla byla poměrně alarmující, ale i kdyby nebyla, stačí pár jedinců a můžou způsobit katastrofu. A začala jsem se bát. Na silnici totiž většinou nejste jen sami za sebe, musíte počítat i s ostatními auty a jejich řidiči, sledovat, co se kolem vás děje. Předvídat, co udělá rychle blížící se auto za vámi, jestli opravdu na té osmdesátce na dálnici všichni kolem vás přizpůsobí rychlost, zkrátka můžete být sebelepší, sebeopatrnější řidič, ale v mžiku doplatíte na chybu nebo nezodpovědnost někoho jiného. Skutečně, uvědomila jsem si, jak tohle téma je dlouhodobě podceňované a v podstatě je jen na každém, jestli o své oči pečuje nebo ne.

Konečně jsem si připustila, že moje „unavené“ a „vykoukané“ oči mohou znamenat větší problém. Vypravila jsem se proto k optikovi Blahoslavovi Žilkovi, kde mě zkušená optometristka slečna Eliška nejprve vyzpovídala, jak subjektivně vnímám kvalitu svého vidění, pak či důkladně proměřila a provedla řadu testů. Výsledek byl – nutná korekce zraku na blízko i na dálku plus aberace vyšších řádů. Co to je? Jsou zobrazovací vady oka, které mají zásadní vliv na kvalitu vnímaného obrazu, v přeneseném významu obrazové deformace oka. Panejo, takže budu brejloun! Hned jsme vybrali vhodné brýlové obruby, slečna Eliška objednala brýlové čočky DriveSafe. Dělají se totiž každému na míru, aby plně vyrovnávaly všechny nedostatky ve vidění. Po týdnu jsem z optiky Žilka vykročila již v brýlích a nestačila jsem se divit. Mnohem zřetelnější detaily, viditelné jednotlivé lístečky na stromech v nedalekém parku, vše najednou takové ostřejší, jasnější. Překvapilo mně, jak i poměrně slabá korekce zraku může kvalitu vidění posunout.

Za pár dní jsem sedla za volant a jela z města. Ač jsem vyjížděla za jasného počasí, cestou se zatáhlo a začalo pršet. Navyklá z dřívějška, chtěla jsem mhouřit oči a vyhýbat se přímému pohledu na protijedoucí auta kvůli osnění, ale najednou to nebylo vůbec potřeba! Vše jsem viděla jasně, světla mě neoslňovala, velmi dobře jsem rozeznávala i vzdálenosti například mezi ubíhajícími stromy, auta jedoucí přede mnou i za mnou. A pocit „unavených“ očí zmizel, nadobro.

Pak se přiblížilo léto a přibylo slunečních dní, tak jsem se rozhodla pořídit si ještě sluneční dioptrické brýle. Opět mě uvítal pan Žilka, který mi doporučil zůstat u značky Zeiss a čoček DriveSafe, jen se zatmavením. Mohla jsem si zvolit z různé úrovně zabarvení, a ač jsem byla zvyklá nosit sluneční brýle hodně tmavé, taky jsem vzhledem k řízení volila spíše střední tónování. Objednáno, hotovo, vyzvednuto, šlo to jako na drátkách. Když jsem si je v optice nasadila a hned vyrazila do ulic zalitých letním sluncem, překvapilo mne, že v porovnání s obyčejnými slunečními brýlemi vnímám kontrasty, kontury a jednotlivé plochy daleko zřetelněji a reálněji. Je to dáno tím, že čočky mají polarizační úpravu.

The ZEISS DuraVision DriveSafe anti-reflective coating reduces discomfort glare, caused mostly by modern car headlights
The ZEISS DuraVision DriveSafe anti-reflective coating reduces discomfort glare, caused mostly by modern car headlights

Největší překvapení mne ale čekalo opět za volantem. První jízda za slunečného dne probíhala tak, že jsem si nasadila tónované dioptrické a ty čiré jsem si nechala pro jistotu na sedadle spolujezdce, kdyby se náhodou zatáhlo, nebo bych vjela do nějakého tunelu. A jak se střídalo světlo a šero, poctivě jsem střídala i brýle. Pak opět přišla delší cesta v krásném letním počasí, já si zapomněla připravit čiré brýle na sedadlo a vyrazila v těch slunečních na silnici. Jaké bylo moje překvapení, že za slunečného dne, i když vjedete někam, kde zrovna slunce nesvítí, protože stíní stromy či domy, mi stačí jen ty tónované brýle. Největší můrou pro mě vždycky byly silnice v lese nebo v hustých alejích, kde se střídají osluněné a zastíněné plochy jak na běžícím pásu a já měla vždycky pocit, jako by na mne někdo usilovně blikal baterkou, a bylo mi to pokaždé velmi nepříjemné. Díky DriveSafe čočkám se tenhle problém navždy vyřešil.

Jak mě ujistil zkušený optik Blahoslav Žilka, je běžné, že lidi se slabší korekcí si vůbec neuvědomují, že nějakou vadu zraku mají, protože kvalita vidění se zhoršuje pomalu, plíživě, není to, jako když rozbolí zub, ale o to je to zrádnější. Navíc s věkem se zrak zkrátka zhoršuje, někomu rychleji, někomu pomaleji, ale mělo by být pro každého pravidlem, že kvalitu vidění je nutné pravidelně sledovat přinejmenším u optiků, kteří nabízí měření, nebo u očních lékařů. Jediný problém nastal, když mě můj malý syn viděl v brýlích poprvé, odmítal se mnou jít ze školky domů. Spravilo to krásné letadýlko s otevírací palubou, naštěstí.

Gabina Jankovská

Double bridge – hrazda je zpět

Poslední dobou stále více designových značek vkládá do svých portfolií obruby s takzvanou hrazdou (double bridge design). Je to opět návrat do minulosti, kdy byl, zejména v osmdesátých letech, tento styl velmi oblíbený a brýle s hrazdou byly všude.

Zejména na konci osmdesátých let, počátkem devadesátých to byl typický poznávací znak starších mužů z Německa. Zkrátka hrazda byla IN a lidem se líbila. Od poloviny devadesátých let se od tohoto designového prvku upustilo a až nyní se opět vrací v plné síle.

Double bridge nemusí vyhovovat každému, ale v kombinaci s novými tvary a materiály vypadají tyto obruby úžasně a hlavně se hodí i pro ženy. To je také zásadní posun ve vnímání obrub s hrazdou. I ženy mohou mít brýle s double bridge designem.

MYKITA má hned několik obrub s hrazdou. Zde je model z kolekce MAISON MARGIELA MMESSE007. Jednoduchá jemná obruba, přesto na obličeji výrazná a jedinečná s dlouhou hrazdou.

mykita mmesse007
MYKITA mmesse007

Dánský ØRGREEN představuje sluneční obrubu STREET HASSLE v titanovém provedení s výraznou hrazdou ve čtyřech barvách.

ØRGREEN Street Hassle
ØRGREEN Street Hassle

Nepostradatelný doplněk každého dne? Stylové sluneční brýle!

Sluneční brýle mají svoje trendy a vývoj. Již v antice tato tmavá skla sloužila jako ochrana očí před slunečním zářením a jako tónovaná skla se rozšířila v 19. století. Do té doby je nikdo nepovažoval za módní výstřelek. Teprve ve 20. letech 20. století, kdy se opálení stalo symbolem aktivního a moderního životního stylu, se sluneční brýle staly součástí každodenního image. Sport, cestování, moře a písečné pláže potřebovaly trochu toho šarmu a potřebují ho dodnes. Jaké typy brýlí se nosí v současnosti?

Více v článku stylistky Lindy Radostové

Acetát po anglicku

Claire Goldsmith představila v březnu v Miláně novou kolekci svých dioptrických acetátových brýlí, které zase o něco víc rozšířily portfolio této nadějné návrhářky a vnučky mnohem věhlasnějšího Olivera Goldsmithe. Nové brýle CG jsou designově čisté, probarvenost acetátu je nádherná a tvarově jsou akcentovány nejnovější trendy. To znamená spíše kulaté tvary, které na obličeji vypadají velmi dobře.

Tailor tortise aqua
Tailor tortise aqua

 

Optik Žilka nabízí téměř kompletní portfolio těchto unikátních anglických brýlí již druhým rokem a za tu krátkou dobu lze již konstatovat, že si zákazníci brýle Claire Goldsmith velmi oblíbili.

Elis orange seabed
Elis orange seabed

Unikátní spojení, které funguje

L.a.Eyeworks jsou proslulé svou fasinací barvami. Za více než třicet let svého působení na trhu vytvořily řadu ikonických modelů, které se staly nesmrtelné. Gai Gherardi je stále plná energie a je fascinující sledovat její snahu překonávat již nastavené hranice barevnosti, designového provedení a propojení materiálů.

U modelů l.a.eyeworks jsme zvyklí především na bohatou barevnou škálů obrub zejména z acetátu. V menší míře je použit kov nebo kombinace kovu s acetátem. L.a.eyeworks v těchto dnech představuje také limitovanou kolekci dvou svých ikonických obrub (Two Noons, Two Rays), které ve čtyřech barevných variantách navrhly společně s úspěšným designérem luxusních obrub Blakem Kuwaharou. Na světlo světa se tak dostává pouze 100 osmikusových sérií, které budou distribuovány u výhradních prodejců značky po celém světě.

 

 

Máte za volantem problém s oslněním či viděním za šera? Řešením mohou být speciální řidičské brýle

Řízení automobilu je dnes pro většinu z nás nutností, vysoké procento řidičů pak potřebuje korekci zraku – brýle. Ty však mohou být v mnoha případech právě za volantem limitujícím faktorem, který zvláště při zhoršených světelných podmínkách způsobuje stresové situace. Možným řešením je nový typ řidičských brýlí, které začala nabízet renomovaná firma Carl Zeiss.

Nový zákon o povinném nošení reflexních prvků chodců na oblečení v noci je fajn, ale je otázka, jestli vás při tom uvidí také řidič automobilu, který vás míjí. Kontrolu zraku totiž u řidičů od získání řidičského oprávnění po dosažení věku 65 let žádný zákon neřeší. Přitom má podle odhadu odborníků z řad optiků problém se zrakem zhruba 73 procent z celkem 6,5 milionu registrovaných řidičů. A tak, pokud to neřeší zákon, měli by se o to starat sami řidiči, jde ostatně o jejich zdraví a životy.

zeiss.drivesafe-lenses-l2

Zhoršování kvality vidění je postupné a vlastně zcela plynulé, takže si na horší až špatné vidění můžeme zvyknout a považovat ho za úplně normální. Řidiči, kteří špatně vidí, si někdy ani neuvědomují, že snížená ostrost vidění může způsobit opožděné reakce a špatný odhad vzdáleností, což může mít při řízení automobilu fatální následky. „V tom je největší nebezpečí, protože na zhoršené vidění si lidé zkrátka zvyknou a neřeší jej včas s odborníky, buď s očním lékařem, nebo například s optikem či optometristou. Jenže snížená kvalita vidění může být nebezpečná nejen v běžném životě, kdy kvůli tomu třeba přehlédnete překlep v dokumentu, ale především v situacích, které by mohly ohrozit váš život – třeba za volantem,“ říká optik Blahoslav Žilka a dodává: „O zrak bychom se měli starat pečlivě a pravidelně chodit na kontrolu. Jestliže k zubaři chodíme na preventivní prohlídku po půl roce, s očima bychom se měli svěřit odborníkům aspoň jednou za dva roky.“

V České republice policie v roce 2014 řešila přes 85 tisíc dopravních nehod. V 0,39 % případů to bylo způsobeno oslněním sluncem, v 0,06 % případů pak oslněním světly protijedoucího vozidla. To je samozřejmě mizivé procento, nicméně pokud by to ušetřilo jeden jediný život, má prevence za dobré vidění smysl.

Řidiči vnímají za volantem jako velmi nekomfortní zhoršenou viditelnost při špatných světelných podmínkách, při dešti, při rozednění nebo stmívání, při oslnění od protijedoucích automobilů nebo jiného umělého zdroje světla (pouliční osvětlení, agresivní reklama). Mnohým pak činí problém i přeostřování zraku ze silnice na palubní desku (kvůli nadmíře stacionárních radarů je třeba neustále kontrolovat rychlost) a opačně. Pro nositele brýlí jsou pak tyto momenty kvůli omezeným možnostem optiky ještě stresovější.

Firma Carl Zeiss proto loni začala nabízet brýlové čočky s obchodním názvem DriveSafe pro celodenní nošení s přidanou hodnotou většího komfortu, a tedy i bezpečnosti pro svého nositele při řízení automobilu. Jejich jedinečnost spočívá v tom, že jsou schopny částečně korigovat tři problémové situace, které mohou řidiče za volantem potkat. Jedná se o řízení za zhoršených světelných podmínek, oslnění a přeostřování z palubní desky na silnici. Podívejme se na to podrobněji.

V prvním případě řeší čočka DriveSafe skutečnost, že zornička v oku reaguje na světlo. Přes den je její průměr malý, v noci se naopak zvětšuje. Během stmívání-úsvitu nebo deště se ale průměr zorničky neustále mění a oko tak s problémy vnímá prostor a odhaduje vzdálenosti. Taková situace představuje zvýšenou zátěž, která způsobuje rychlejší únavu, což s sebou přináší pomalejší reakce. Odborníci firmy Zeiss proto přišli s tzv. Luminance Design technologií, která vylepšuje schopnost brýlí umožnit přirozené vidění při různých intenzitách osvětlení. Optimalizovaný design brýlových čoček zohledňuje velikost zornic za zhoršených světelných podmínek. Jeden je nabízen pro jednoohniskové brýlové čočky, druhý pak pro čočky progresivní nebo chcete-li multifokální.

Oslnění vám dnes za volantem způsobují hlavně protijedoucí automobily, které využívají u svých světlometů moderní výkonné zdroje světla – xenonové výbojky nebo LED. Nejvíce přitom oslnění způsobuje modrá část světleného spektra, na kterém jsou tyto zdroje postaveny. Brýlová čočka DriveSafe je kvůli tomu vybavena speciální antireflexní vrstvou s obchodním názvem DuraVision DriveSafe, která eliminuje propustnost modré části světelného spektra a snižuje tak nežádoucí oslnění o celých 64 procent. Možná si řeknete, že stejný problém řeší také brýle do mlhy se žlutými skly, a máte pravdu. Jenže v tomto případě žlutá pohlcuje modrou barvu na 100 procent a za volantem vám pak modré objekty zmizí úplně, což není rovněž žádoucí.

zeiss-drivesafe-lenses-980x308

Třetí vylepšenou schopností brýlových čoček DriveSafe je optimalizované rozložení zón pro vidění na dálku a střední vzdálenost tak, aby řidič s brýlemi nemusel regulovat optimální úhel pohledu pohybem hlavy například při pohledu do zpětných zrcátek nebo na palubní desku. Proto mají brýle DriveSafe o 43 procent širší zónu na střední vzdálenosti a o 14 procent širší zónu na vidění do dálky. Zóna určená pro vidění na blízko je zároveň ideálně přizpůsobená každodenním činnostem.

Firma Carl Zeiss spolupracuje s mnoha českými optikami, které plastové brýlové čočky DriveSafe nabízejí již od loňského roku. V případě jednoohniskových čoček (stejná dioptrie po celé ploše čočky) se cena pohybuje okolo 7000 korun, u multifokálních (jiné dioptrie na dálku a na blízko) pak tato „skla“ vyjdou přibližně na 13 tisíc korun.

autor: Jiří Kaloč

převzato z Aktualně.cz