Interview se Sahrou Lysell, šéfdesignérkou barev u Ørgreen

Když před dvaceti lety začala Sahra Lysell spolupracovat se značkou Ørgreen, jednalo se tehdy o relativně neznámou firmu, která teprve začínala experimentovat s barvami. Dnes je Sahra šéfdesignérkou, která má na starost barevnou rozmanitost značky. Dostali jsme šanci si s ní popovídat o její neskutečně zajímavé práci.

Mohla byste nám říci v čem spočívá Vaše práce?

Jsem součástí týmu designérů, kteří mají na starost pouze barvy a barevné kombinace. Dá se říci, že moje práce je pouze o barvách. Přicházím s novými barvami, odstíny a barevnými kombinacemi, které pak používáme na naše obruby.

Jakou vážnost Ørgreen barvám přikládá?

Velkou vážnost! Když se podívám zpět do minulosti, ani ne tak vzdálené, pouze několik desítek let nazpět, měli ve Skandinávii muži  při výběru brýlí pouze dvě možnosti. Buď se jednalo o ryzí klasiku nebo šlo o nějakou šílenost. Nic mezi tím nebylo. Pak přišel Ørgreen a nabídnul mužům a nejen jim, barevné brýle, které byly určené jak pro ty, kdo chtěli takříkajíc klasiku, tak pro ty, v jejichž srdcích se skrýval rebel. Dnes už můžu říci, že se Ørgreen stal nejvýznamnější optickou značkou ve Skandinávii díky barvám.

Kde berete svou inspiraci?

Všude! Pro mě jsou barvy emoce. Proto je vždy začátek barevného výběru velmi zvláštní moment. Barvy a samotný design jsou neodmyslitelnou součástí našeho denního života i celé společnosti. Proto se dá čerpat inspirace úplně všude. Třeba když procházím v Kodani úzkými uličkami plnými barevných domků nebo když koukám na mexický film zářící barvami. Vždy mám ale na paměti, že naše brýle nesmí svého nositele omrzet, proto vždy uvažuji o barevných kombinacích v několika rovinách. Ne pouze v rovině emoční, ale také sleduji současný brýlový trh a hodně dám na svůj instinkt.

Jak byste popsala globální úspěch značky Ørgreen?

Ørgreen při navrhování brýlí zohledňuje kulturní rozdíly na celém světě,  proto je náš obchod skutečně mezinárodní. Například pro čínský trh jsme vybrali zlatou barvu s nádechem červené jako odkaz na historii čínského císařství. Na druhé straně Skandinávci preferují bílé zlato. Kromě těchto kulturních rozdílů se při návrhu barevných odstínů zohledňují i tóny pleti. Dnes mohou být brýle prostředkem podporující lidskou krásu a zároveň mohou dokonale nahradit  make-up pro zdůraznění očí.  Vlastně mohu říci, že mě svět make-upu  inspiruje.

Po etapě návrhu přichází etapa konceptu?

Ano, jedná se o mnohem techničtější fázi návrhu nové obruby, ale také se jedná o fázi nejzajímavější. Každá obruba prochází před dokončením asi stovkou samostatných procesů. Naše titanové obruby jsou ručně barvené “stříkané” velmi odolnými barvami, které splňují veškeré předpisy pro životní prostředí. Spolupracujeme s nejlepšími továrnami, které nám garantují vysoký standard u všech jednotlivých výrobních procesů, včetně barvení.

Jaká je vaše role ve fázi konceptu?

Velmi úzce spolupracuji s našimi továrnami a můžu tak pozorně sledovat vytvoření každé obruby. Moji spolupracovníci jsou vždy velmi trpěliví a jsou zvyklí mi posílat vzorky,  aby se každá barva stala skutečností. Často si určitě myslí, že jsem ta nejotravnější  žena na světě, ale nakonec jsou výsledky skvělé.

Co můžeme od Ørgreen očekávat v následujích letech?

Nabízíme svým nositelům barevný život. Úspěch společnosti je založen převážně na titanových obrubách, ale nedávno jsme začali pracovat také s klasickým acetátem, což nám otevřelo celou škálu nových možností, barevných schémat a kombinací. Ve více futuristickém duchu je provedena další kolekce – Ørgreen Quantum – prostřednictvím 3D tisků. Tato špičková technologie umožňuje vytváření polyamidových obrub kombinovaných s titanovými stranicemi.